کهن الگوها

چرا از خودت راضی نیستی

چرا از خودت راضی نیستی

چرا از خودم راضی نیستم یکی از مهم ترین سوالاتی است که پیدا کردن جواب آن بر می گردد به کهن الگوهای روان شما که بسیار مهم هستند.

اما کهن الگو چیست و چه نقشی در روان شما بر عهده دارد. اصطلاح “کهن الگو” در یونان باستان به معنای الگوی اصلی است. یونگ در نظریه روان انسان از مفهوم کهن الگو استفاده کرد.

یونگ (۱۸۷۵-۱۹۶۱) یک روانپزشک و روانکاو سوئیسی بود که سهم قابل توجهی در درک ما از روان انسان داشت.

وی زندگی خود را وقف مطالعه ذهن انسان کرد و به دنبال درک عواملی بود که بر رفتار و شخصیت انسان تأثیر می گذارد.

کارل یونگ، روانکاو سوئیسی، زمانی که نظریه خود را در مورد کهن الگوها و ناخودآگاه جمعی مطرح کرد، گفتگو در مورد روانشناسی را برای همیشه تغییر داد.

یونگ به ناخودآگاه جمعی اعتقاد داشت. که ساکن اصلی آن کهن الگوها هستند. کهن الگوی یونگی الگویی است که به طور جهانی توسط افراد دوره های مختلف به عنوان پیامد ناخودآگاه جمعی شناخته شده است.

کهن الگوها میراث روانی مشترک بشری است که همه افراد در هنگام تولد با آن متولد می شوند. پس ناخودآگاه جمعی، بر خلاف ناخودآگاه شخصی، از تجربیات شخصی ایجاد نمی شود.

در عوض، این یک مخزن مشترک از تجربیات گونه ما است، نوعی حافظه جهانی و غیرشخصی که از اجداد ما به ارث رسیده است.

این شامل کهن الگوهایی است که نمادها، مضامین و نقوش اساسی جهانی هستند که در فرهنگ ها و دوره های مختلف مشترک هستند.

ناخودآگاه جمعی بر افکار، عواطف و رفتارهای ما تأثیر می‌گذارد، اغلب به روش‌هایی که ما از آن آگاه نیستیم. می تواند رویاها و افکار آگاهانه ما را تحت تاثیر قرار دهد.

نمادها

نمادهای ناخودآگاه جمعی اغلب در رویاها، خیال‌پردازی‌ها یا در «لغزش‌های زبانی» ما ظاهر می‌شوند و حتی می‌توانند بر باورها و ارزش‌های شخصی ما تأثیر بگذارند.

محمد خرسندی بهترین روانشناس در ونکوور یه شما کمک می کند تا به درک درستی از کهن الگوهای خود دریافت کنید.

بطور کلی می توان گفت ناخودآگاه جمعی، ناخودآگاه شخصی و ضمیر خودآگاه همه به هم مرتبط هستند و هر کدام نقش مهمی در چگونگی تجربه ما از زندگی دارند.

تصاویر جهانی

به گفته یونگ، ناخودآگاه جمعی حاوی کهن الگوهایی است که الگوها یا تصاویری جهانی و باستانی هستند که از تجربیات مکرر جمعی اجداد ما ناشی می شوند. این کهن الگوها ذاتی و ارثی هستند و از تجربیات شخصی به دست نمی آیند. آنها شامل مضامینی مانند تولد، مرگ، قدرت، والدین و کودکی هستند که در اسطوره ها، ادیان، رویاها و خیالات ما منعکس شده است.

Carl Jung Archetypes – A Simple Guide to the 5 Major Archetypes - Arts of  Thought

در حالی که کهن الگوهای اولیه جنبه های درونی خود را نشان می دهند، تعداد زیادی کهن الگو منعکس کننده راه های مختلفی هستند که این جنبه های اساسی ممکن است در رفتارها و نگرش های شما ظاهر شوند.

هر یک از ما حسی ذاتی از نوع داستانی داریم که به دنبال آن هستیم. اگر بتوانیم ماهیت خود را درک کرده و بپذیریم، می توانیم زندگی عمیقی برای خودمان ایجاد کنیم.

پیرخردمند

یونگ خاطرنشان کرد که در ناخودآگاه جمعی تعدادی کهن الگو وجود دارد که همه ما می توانیم آنها را تشخیص دهیم. کهن الگو، تصویر مدلی از یک شخص یا نقش است و شامل شخصیت مادر، پدر، پیرمرد خردمند و دلقک/جوکر و غیره است. برای مثال، شخصیت مادر ویژگی های مراقبتی دارد.

او قابل اعتماد و دلسوز است همه ما ایده های مشابهی درباره شخصیت مادر داریم و او را در فرهنگ ها و در زبان خود می بینیم – مانند اصطلاح “مادر طبیعت”.

در نتیجه یونگ در مورد کهن الگو (که «تصویر اولیه» نیز نامیده می شود) به عنوان الگوهای رفتاری زیست شناسان (الگوهای رفتاری ذاتی) صحبت می کند. به طور خلاصه، کهن الگوها تمایلات ذاتی هستند که رفتار انسان را شکل می دهند.

چرا از خودت راضی نیستی به این بز می گردد که تعادل کهن الگویی در شما بهم ریخته است.

به این مقاله امتیاز بدهید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *