مقالات

چرا اشتباهات تکراری

اشتباهات تکراری
چرا اشتباهات تکراری 

خیلی از شما بارها دچار اشتباهات تکراری می شوید و هر دفعه به خود گفته‌اید دیگراین اشتباه را تکرار نمی کنم. اما زمانی نه چندان دور، همان اشتباه را تکرار می کنید، یا وارد رابطه تکراری آسیب‌زننده می شوید با تعجب به خود می گویید من چرا اینطوری هستم و شروع به سرزنش خود می کنید.

اگر دقت کنید در زمان اشتباهات یاد کارهای تکراری، شما تعدادی از نشانه ها را با خود دارید، مثل بغض کردن، عرق کردن کف دست ها، دست ها را به هم مالیدن، گرفتگی و اسپاسم عضلانی، سفت شدن گلو، لرزش های شدید و …همه اینها از فعال شدن عقده ه ها در روان فرد خبر می‌دهد.

عقده ها

وقتی غده در فرد فعال می‌شود، اعمال فرد آگاهانه نیست بلکه تحت اداره عقده یا عقده ها قرار دارد. عقده را می‌توان مجموعه‌ای از محتویات روانی احساسی و شاید دردناکی که ریشه در گذشته  فردی و جمعیِ فرد دارد، دانست. این عقده ها ماهیتی مستقل دارند که روان فرد را در اختیار خود می‌گیرند و چیزی ناجور و ناسازگار که دارای تعارض است که در فرد تنش ایجاد می‌کند و باعث می‌شود فرد دچار خطا ها،  آسیب ها و روابط تکراری شود. به طور کلی ما قربانی عقده ها هستیم. از سوی دیگر عقده ها می توانند نیروی تولید انگیزه در فردبشوند و به شکل کمال گرایی یا وسواس اعتیاد گونه ظاهر شوند.

برای مثال کسی که عقده کمال گرایی دارد، سعی می‌کند همه کارها را بی نقص انجام دهد. به طور کلی قبل از آنکه متوجه شویم عقده در زمان و مکان خودش خیلی سریع واکنش نشان می دهد در چنین شرایطی عقده‌ها فشار های درونی را در فرد افزایش می دهد و باعث بروز رفتارهایی مثل اضطراب،  مصرف مواد و الکل، کمردرد، افسردگی، اسپاسم، سقط جنین، حسادت و رفتارهای تکراری و… می شود. بر این اساس می‌توان گفت عقده بخشی از روان فرد می‌باشد که یادآور خاطرات گذشته است که در فرد فعال شده است و بار عاطفی زیادی  در خود دارد و باعث می شود عملکرد خودآگاه ، برای لحظاتی یا همیشه با اختلال مواجه شود.

واکنش

وقتی عقده‌های فردی فعال شده باشد ،فرد معمولاً یکی ازسه واکنش را در خود بروز می‌دهد. یا  شروع به جنگیدن می‌کند، یا تسلیم آن عقده می شود یا در برابر آن عقده فرار می‌کند. واکنش ما نسبت به عقده ی خود، ناشی از فعال شدن کهن الگوی جنگجو در روان فرد است. میزان فعال بودن این کهن الگو یکی از سه مسیری که ذکر شده را دنبال می کند. ذکر این نکته ضروری است فرد نمی‌تواند گذشته خود را درست کند. اما آنچه که قابل بازسازی و تغییراست عقده ها هستند. گذشته واقعی ما که بسیار پیچیده است. غیر قابل بازسازی و تغییرات است. عدم بازسازی عقده ها اسیر ماندن آرزوها در قفس گذشته و محدود شدن زندگی شما را در پی دارد.

عقده ها در نظام روان تحلیلی یونگ از اهمیت بالایی برخوردار است. چون عقده‌ها واقعیت های وجودی ما را تشکیل می‌دهند. روی خلق، افکار و… اثر می گذارند. توانایی‌های ما را به زنجیر می کشند و باعث می شوند به الگوهای تکراری، واکنش های هیجانی و غیر منطقی نشان دهیم.

به این مقاله امتیاز بدهید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *